|
2018-04-26 21:44:26, csütörtök
|
|
|
Bucsky Péter
2018. április 26. 06:55• Piac
Tényleg olyan nagy a kormányzat médiatúlsúlya?
Az ellenzéki pártok arra panaszkodnak, hogy alig kapnak helyet a médiában, miközben a fideszes Szájer József szerint hétszeres hátrányban volt a választások előtt a kormány a médiában. Megpróbáltuk ezért összesíteni, hogy mekkora a kormányzathoz köthető média részesedése.
Becslésünk alapján a teljes médiafogyasztás több mint harmada a kormánypárthoz közeli médiavállalkozók által ellenőrzött felületeken történik, de ha csak a közügyekkel is foglalkozó, híreket is közvetítő médiát vesszük, akkor már a médiafogyasztás több mint fele.
A magyar média átalakulásáról sokat lehetett olvasni, ahogy azt is sokszor bemutatták, hogyan került egyre több sajtótermék, tévé vagy éppen rádió a kormányzati hatalomtól függő viszonyban lévő érdekeltségi körökhöz. Azt viszont kevesen vizsgálták, hogy konkrétan mennyi emberhez juthatnak el ezek a kiadványok.
Nem könnyű feladat pontosan megmondani, hogy egy-egy tévét mennyien néznek, vagy éppen egy-egy rádiót mennyien hallgatnak, kevés nyilvános adat áll rendelkezésre. Még nehezebb a különböző médiatípusok módszertanilag eltérő mérést összesíteni, mi most mégis kísérletet teszünk rá. De fontos kiemelni, hogy ezek nem pontos adatok, közelítő becslésnek tekinthetők.
Ez a grafikon összegzi becslésünk eredményeit: a kormánypárt hátországát jelentő médiavállalkozók ellenőrzik a közéleti médiafogyasztás több mint felét mind a négy médiatípus esetében.
Sajtó
A sajtópiac felmérése a legkönnyebb, hiszen a MATESZ negyedévente közzé teszi a napi-, heti- és havilapok olvasottsági adatait
. Megnéztük az utolsó teljes körűen elérhető, 2017 második félévére vonatkozó adatok alapján, hogy az egyes lapok melyik kiadóhoz tartoznak, és ezeknek mekkora az összes havi példányszámuk. Az alábbi táblázatban pedig összesítettük kiadóvállalatonként az eredményt.
A sajtótermékek havi példányszámainak megoszlása, 2017 II. félév
kiadó havilapok hetilapok napilapok összesen piaci részesedés
Mediaworks Hungary 151,193 129,203 7,494,336 7,774,732 30%
Inform Média Lapkiadó 4,316,151 4,316,151 17%
Central Média 92,560 3,860,259 3,952,819 15%
Ringier Axel-Springer 95,947 1,335,546 2,509,792 3,941,285 15%
Lapcom 182,542 3,574,106 3,756,648 15%
összes többi kiadó 488,859 731,003 879,389 2,099,251 8%
A magyar sajtópiac az utóbbi időszakban nagyon koncentrált lett a nyilvános adatok alapján: a havi átlagos példányszám közel harmadát a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mediaworks adja el, de a második helyen is a Fideszhez köthető kiadó áll. A korábban Russmedia néven ismert céget Heinrich Pecina, a Népszabadságot bezáró osztrák üzletember vette át, a cég új neve Inform Média. A két cég a napilapokban igen erős, ahogy az Andy Vajna kezében lévő, ötödik helyen álló Lapcom is.
A három a kormányzathoz köthető kiadó adja el a napilapok 81 százalékát.
Az összes eladott lap 62 százalékát a kormányzathoz köthető kiadók adják el. A sajtótermékek négyötöde foglalkozik a közéleti hírekkel, egy ötöde azonban nem foglalkozik közélettel, például a főzéssel, életmóddal foglalkozó lapok. Ha csak a közélettel is foglalkozó lapokat vesszük, akkor még nagyobb a kormányzati túlsúly, az összes eladott közéleti lap 77 százalékát ilyen cégek adják ki.
A közéleti sajtótermékek havi példányszámainak megoszlása, 2017 II. félév
kiadó havilapok hetilapok napilapok összesen piaci részesedés
Mediaworks Hungary 129,203 7,494,336 7,623,539 37%
Inform Média Lapkiadó 4,316,151 4,316,151 21%
Lapcom 182,542 3,574,106 3,756,648 18%
Ringier Axel Springer 1,010,733 2,509,792 3,520,525 17%
XXI. század Média 82,234 524,609 606,843 3%
Többi kiadó 31,159 222,040 354,780 607,979 3%
A közéleti sajtótermékek között ugyanúgy a Mediworks és az Inform Média vezet, harmadik helyen is a kormányzathoz köthető Lapcom áll. Megjelenik ötödik helyen a XXI. század Média, ami a Népszava és más baloldali lapok kiadója. A Puch László tulajdonában álló vállalkozás azonban szintén nem független a Fidesztől - olvashattuk róla a 24.hu-n.
Internet
Az internetes tartalmak is jól mérhetőek, a Digitális Közönségmérési Tanács adatait tudtuk használni. A mért magyar internet nagyon sok honlapot tartalmaz, de azért ez sem fedi le, hogy mivel töltik a magyarok az idejüket böngészés közben. Például nem tudjuk, hogy a Facebook, a Google és az egyéb közösségi média szolgáltatásokhoz képest mennyit olvasnak a magyar felhasználók hazai portálokon. Az adatok azonban azt jó közelítéssel mondják meg, hogy hol mennyi időt töltöttek a felhasználók, és mennyi cikket olvastak el
.
A Fideszhez köthető vállalkozók tulajdonában álló honlapok illetve a közmédia oldalai összességében csak a teljes magyar internetes forgalom 19 százalékát tették ki. Az internetes oldalak között azonban jóval több olyan van, amelyik egyáltalán nem foglalkozik politikával, közügyekkel. Ha ezeket elhagyjuk, akkor már sokkal szorosabb az állás: a Fideszhez közel álló honlapok a teljes forgalom 41 százalékát adták.
Az internetes erőviszonyok másik mérési lehetősége, ha a honlapokon hirdetéseket elhelyező sales house-ok látogatottságát hasonlítjuk össze, ebben még jobban teljesít a kormányzati oldal: becslésünk szerint a teljes mért magyar internetes forgalom 35 százalékához a kormányhoz közel álló vállalkozások tudják a hirdetéseket biztosítani.
Televízió
Sokkal nehezebb a tévés és rádiós nézettségi és hallgatottsági adatok összegyűjtése, ezek több becslést is tartalmaznak, de ezeket a becsléseket figyelembe véve az látszik, hogy jelentős a Fidesz média túlsúlya. A tévés nézettségi adatokat hiába gyűjti a Nielsen igen pontosan, arról csatorna vagy tulajdonos szinten nem adhatnak ki adatokat. Ezért csak kiszivárgott adatokból és a csatornák által közzétett, részleges adatokból lehet becslést készíteni. Sajnos az egyes adatok időszaka is eltér egymástól, így ez hangsúlyozottan csak közelítő becslés lehet a piac valódi összetételére.
A tévé csatornák esetében is igaz, hogy a többségük csak szórakoztató tartalmat sugároz, és a közéletet és a politikát érintő kérdésekkel nem foglalkozik, ezek ráadásul kevéssé népszerűek. Mivel csatorna szintű adatokat nem leltünk fel, azért azt feltételeztük, hogy a TV2 és az RTL csoportok teljes nézettségét a fő adók adják, ahol vannak híradók, illetve az MTVA szinte minden csatornáján is megjelennek a híradások, ahol nincsenek, csak 1-2 százalékos nézettséget tudnak felmutatni az elérhető adatok alapján, így ettől eltekintettünk. Közélettel még a Hír TV, az ATV és az alig kimutatható Echo TV foglalkozik. Ha csak ezeket a tévéket vizsgájuk, akkor már a nézettség fele a Fidesz-közeli cégeké.
A Nielsen készített egy felmérést a választás éjszakáján, esete 7 óra és éjfél közötti tévézési szokásokról is. Azt mérték, hogy:
4,93 millió néző látott legalább 1 percnyi választási műsort,
2,46 millió néző látott legalább 2 órányi választási műsort,
1,16 millióan néztek legalább 2 órányi választási műsort megszakítás nélkül.
A választás éjszakáján, a vizsgált öt óra alatt a tévénézők 55 százaléka nézte a választási műsorokat (ebből logikus lehet arra következtetni, hogy a közéleti műsorok átlagos nézettsége 50 százalék alatt van, ha a csúcsidőszak is alig haladja meg az ötvenet). Mivel a magyar lakosság elképesztő sokat, napi 4 óra 39 percet néz tévét, ez egy nagyon fontos médiafelület.
A hírcsatornák 8 százalékos nézettséget értek el 2017-ben a Nielsen adatai szerint, ami alátámasztja a Hír TV, ATV és Echo TV nézettségére vonatkozó, összesen 6,2 százalékos becslésünket, hiszen ezeken felül külföldi hírtévék is vannak, és nem tudjuk, hogy az M1-et is ide veszik-e, ami mára csak hírszolgáltatással foglalkozik. Az általános szórakoztatás kategóriájába eső tévék - alapvetően az RTL Klub és a TV2 - 51,3 százalékot értek el, ami szintén alig tér el becslésünktől. Így a nézettség alapján a csatornák kb. 57 százalékánál van jelen a közéleti téma.
Rádió
A rádiós piacról a Radio Sales House közölt hallgatottsági adatokat. Ez a piac is koncentált, hiszen a három legnépszerűbb adó - Petőfi, Kossuth és Rádió1 - adja a teljes hallgatottság közel 55 százalékát. Ezek közül kettő a közmédia adója, ahol nem jelennek meg a kormánnyal kapcsolatos kritikus híradások. A harmadik, tehát a Rádió1 pedig Andy Vajna tulajdona. A legtöbb nem a közmédiához köthető rádió pedig nem igazán foglalkozik politikai kérdésekkel, bár hírek szinte minden rádióban vannak. A költségek alacsonyan tartása miatt a legtöbben az MTVA híreit használják, így ezeknél sem sok esélye van az ellenzék narratívájának a megjelenésére. Igazán ellenzékhez köthető rádió alig van, csak a Klubrádió és a Simicska Lajos által éppen megszüntetendő Lánchíd rádió rendelkezik mérhető hallgatósággal.
Az országos felméréssel kapcsolatban azonban számos kérdőjel merül fel, hiszen eszerint az összes egyéb rádiót 17 százalék hallgatja. Ezeknek mind kell híreket szolgáltatniuk, mert a frekvencia elnyeréséért ezt szinte mindig vállalniuk kell. A helyi rádióknak különösen fontos, hogy jóban legyenek a helyi politikai vezetőkkel, akik az ország szinte minden pontján a Fideszhez tartoznak.
A fideszes túlsúly mindenesetre a rádióknál a legnagyobb, a hallgatottság alapján 73 százalék a párthoz köthető vállalkozók vagy a közmédia adóit hallgatja.
https://g7.24.hu/piac/20180426/tenyleg-olyan-nagy-a-kormanyzat-mediatulsulya/ |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: példányszámainak, médiavállalkozók, látogatottságát, médiafogyasztás, hangsúlyozottan, eltekintettünk, hallgatottsági, narratívájának, megszüntetendő, átalakulásáról, kormánypárthoz, hallgatósággal, módszertanilag, népszabadságot, szolgáltatniuk, közönségmérési, összességében, sajtótermékek, rendelkezésre, hallgatottság, becslésünktől, következtetni, példányszámuk, összegyűjtése, kormányzathoz, összetételére, összesítettük, legnépszerűbb, feltételeztük, vállalkozások, megjelenésére, médiatúlsúlya, mediatulsulya, kategóriájába, szórakoztatás, negyedévente, kormányzat médiatúlsúlya, ellenzéki pártok, fideszes Szájer, választások előtt, kormányzathoz köthető, teljes médiafogyasztás, kormánypárthoz közeli, médiafogyasztás több, magyar média, kormányzati hatalomtól, különböző médiatípusok, grafikon összegzi, kormánypárt hátországát, közéleti médiafogyasztás, négy médiatípus, sajtópiac felmérése, Bucsky Péter, Szájer József, Mediaworks Hungary, Inform Média Lapkiadó, Central Média, Ringier Axel-Springer, Mészáros Lőrinc, Heinrich Pecina, Inform Média, Andy Vajna, Ringier Axel Springer, Puch László, Digitális Közönségmérési Tanács, Echo TV, Radio Sales House, Simicska Lajos,
|
|
|
|
Ma a legtöbb civilizált ember ... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Próbálkozni kell ahhoz, Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Egyszerűen Gaál Viktor gondolata Facebookon kaptam A Föld napja Pillangó Miért nem menti meg Jézus... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától A legnagyobb hiánycikk manapsá... Facebookon kaptam Egyik kedvenc festőm Fernando ... Ünnepelj csak Paul David Tripp Április 25 Facebookon kaptam Pocsai Piroska - NE SIESS! Idézetek a barátságról Gaál Viktor gondolata Facebookon kaptam Gábor Dénes gondolata Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mindenünk, amink van, amit sze... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Kellemes esti időtöltést Facebookon kaptam Mosolyogtál már ma? Bella István: Zsoltár Facebookon kaptam Facebookon kaptam Vannak arcok Facebookon kaptam Cs Ildikótól Önmagaddal nem lehetsz elégede... Őrangyalod, ha vigyáz rád... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Gizike bar... Két tekintet van A legnagyobb hiánycikk manapsá... Minden szülő a lényével nevel. Pocsai Piroska - NE SIESS! Facebookon kaptam Ahogy emelkedik a rezgés... Ma a legtöbb civilizált ember ... Facebookon kaptam Alvó cica Facebookon kaptam Ébredj Messziről jött ember Facebookon kaptam Az idő elsodorja létezésünk Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Krisztinától Az elfogadásnak... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Föld napja április 22 Facebookon kaptam Facebookon kaptam Föld napja április 22 Facebookon kaptam Facebookon kaptam Becsüld meg azt amid van,... Az embernek a társa: hiányzik. képre írva Ha így haladunk... Facebookon kaptam A Mester kezének érintése Április 22. a Föld napja, Gábor Dénes gondolata Mindenünk, amink van, amit sze... Facebookon kaptam Beney Zsuzsa - Tavasz Facebookon kaptam Mírjam barát... A lelki élet nem arról szól, .... Környezetvédelem Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótól Beney Zsuzsa - Álom György napra Szép Ernő - Virágzó akácfák Facebookon kaptam Két ember becsülete Alakot vált... Környezetvédelem Facebookon kaptam Facebookon kaptam A fenyő nem szép fa, (...) Facebookon kaptam Kellemes esti időtöltést Facebookon kaptam
|
|
|
|
kormányzat médiatúlsúlya, ellenzéki pártok, fideszes Szájer, választások előtt, kormányzathoz köthető, teljes médiafogyasztás, kormánypárthoz közeli, médiafogyasztás több, magyar média, kormányzati hatalomtól, különböző médiatípusok, grafikon összegzi, kormánypárt hátországát, közéleti médiafogyasztás, négy médiatípus, sajtópiac felmérése, utolsó teljes, egyes lapok, összes havi, alábbi táblázatban, sajtótermékek havi, magyar sajtópiac, utóbbi időszakban, nyilvános adatok, havi átlagos, második helyen, korábban Russmedia, napilapokban igen, összes eladott, sajtótermékek négyötöde, közéleti hírekkel, ötöde azonban, kormányzati túlsúly, közéleti sajtótermékek, internetes tartalmak, mért magyar, idejüket böngészés, egyéb közösségi, magyar felhasználók, adatok azonban, közmédia oldalai, teljes magyar, internetes oldalak, teljes forgalom, internetes erőviszonyok, honlapokon hirdetéseket, kormányzati oldal, teljes mért, kormányhoz közel, hirdetéseket biztosítani, becsléseket figyelembe, tévés nézettségi, csatornák által, egyes adatok, piac valódi, tévé csatornák, többségük csak, politikát érintő, elérhető adatok, alig kimutatható, tévéket vizsgájuk, nézettség fele, választás éjszakáján, választási műsorokat, közéleti műsorok, magyar lakosság, nagyon fontos, általános szórakoztatás, nézettség alapján, közéleti téma, rádiós piacról, három legnépszerűbb, teljes hallgatottság, közmédia adója, kormánnyal kapcsolatos, közmédiához köthető, költségek alacsonyan, ellenzék narratívájának, országos felméréssel, összes egyéb, frekvencia elnyeréséért, helyi rádióknak, helyi politikai, ország szinte, fideszes túlsúly, hallgatottság alapján, párthoz köthető, közmédia adóit, példányszámainak, médiavállalkozók, látogatottságát, médiafogyasztás, hangsúlyozottan, eltekintettünk, hallgatottsági, narratívájának, megszüntetendő, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 5712
- e Hét: 19942
- e Hónap: 31053
- e Év: 184549
|
|
|